- معماری شبستانها و ایوانهای مسجد جامع اصفهان
مسجد جامع اصفهان که به عنوان یک موزه معماری اسلامی شناخته میشود، دارای ساختار چهارایوانی است که این سبک معماری ایرانی پس از ساخت آن، در مساجد دیگر نیز رواج یافت.
در اطراف صحن مرکزی مسجد، چهار ایوان بزرگ قرار گرفتهاند که به نامهای صفه صاحب در جنوب، صفه درویش در شمال، صفه استاد در غرب، و صفه شاگرد در شرق شناخته میشوند.
ایوانها به لحاظ معماری و ارزش تاریخی، از مهمترین بخشهای مسجد به شمار میروند و با تزئینات خیرهکننده گچبری، کاشیکاری و مقرنسکاری تزیین شدهاند.
ایوان صفه صاحب که در مجاورت گنبد نظامالملک قرار دارد، ساختار اولیهاش به دوره سلجوقی باز میگردد و در داخل آن یک محراب بزرگ و زیبا با گچبریها و کاشیکاریهای چشمگیر از همان دوره دیده میشود.
ایوان صفه استاد در غرب نیز بنای اولیهاش سلجوقی است، اما تزئینات نهایی آن، از جمله کاشیکاریهای نفیس با خطوط ثلث و نستعلیق، در دوره صفویه انجام شده است.
ایوان صفه درویش در شمال که قدمت ساخت آن به قرن ششم هجری بازمیگردد، با طاقهای چهلستون و طرحهای آجری جذاب تزیین شده و کتیبهای گچبری شده از دوره صفوی را در خود جای داده است. همچنین، ایوان صفه شاگرد در شرق نیز شامل تزئیناتی چون مقرنسکاری و کاربندی است.
در کنار ایوانها، شبستانها بخشهای مهم دیگری از مسجد هستند که از دورههای مختلف بر جای ماندهاند. شبستانهای ستوندار مسجد با طاقهای چشمهای شکل، نشاندهنده معماری خاص ایرانی هستند. یکی از شبستانهای زیبا، شبستان صفوی است که در انتهای جنوب غربی مسجد قرار دارد و کارشناسان آن را متعلق به دوره تیموری میدانند.
این شبستان دارای ستونهای آجری متعدد و طاقهای چشمهای است. همچنین، شبستان زمستانی که به بیت الشتا معروف است و در دوران تیموری بنا شد، دارای ستونهای ضخیم و طاقهای متعدد است که جهت تأمین نور، قطعه های مرمر شفاف در میان طاقهای آن تعبیه شده است.
مصالح اصلی به کار رفته در بنای مسجد آجر بوده و در کنار آن از خشت خام نیز استفاده شده است. وجود ستونهای آجری در طرحهای دو، سه و چهار بخشی و طاقهای چشمهای، همگی از شگفتیهای معماری این بنای تاریخی هستند.
- بانیان و معماران دورههای سلجوقی و صفوی
مسجد جامع اصفهان در طول تاریخ بیش از ۱۴ قرن همواره در حال تغییر، توسعه و مرمت بوده است. اگرچه بنای اولیه مسجد به قرن دوم هجری و دوران خلافت عباسیان بازمیگردد، اما مهمترین تغییرهای و تحول های معماری در دوره سلجوقی و به ویژه با ساخت چهار ایوان انجام شد که الگوی «مسجد ایرانی» را به وجود آورد.
در این دوره، خواجه نظامالملک، وزیر ملکشاه سلجوقی، گنبدخانه جنوبی مسجد را بنا کرد که به گنبد نظامالملک مشهور است و با زیباترین طرحهای تزیینی از آجر و گچ ساخته شده است.
چند سال پس از آن نیز تاجالملک (یکی دیگر از وزرای سلجوقی) گنبد شمالی مسجد را که به گنبد خاکی معروف است، در سال ۴۸۱ هجری بنا نهاد که قرینه گنبد نظامالملک محسوب میشود. این تغییرها، مسجد جامع را به الگویی برای سایر مساجد در جهان اسلام تبدیل کرد.
در دوره صفویه نیز که مرکز فعالیتهای شهری اصفهان به میدان نقش جهان منتقل شد، مسجد جامع همچنان نقش خود را در زندگی مردم حفظ کرد و تزئین هات و الحاق های مهمی به آن اضافه شد.
تزئین های کاشیکاری نفیس، کتیبهها، و گچبریها در ایوانها و شبستانها به ویژه در این دوره تکمیل شد و میتوان آثاری از دوره صفوی را بر ایوانهایی چون صفه صاحب، صفه استاد و صفه درویش مشاهده کرد.
همچنین کتیبههایی از شاهان صفوی، از جمله شاه طهماسب و شاه اسماعیل، در این مسجد بر جای مانده است. در طول تاریخ نامهای متعددی از معماران، استادکاران و خطاطان در کتیبههای مسجد به چشم میخورد که نشاندهنده مشارکت هنرمندان مختلف در دورههای گوناگون در خلق این شاهکار معماری است.