- معیارهای ثبت در یونسکو و حفاظت
- معیار (ii)
راهآهن سراسری ایران تجلی زنده تبادل چندوجهی ارزشهای انسانی است که با بهکارگیری مهارتها و تجربیات ریلی در ساختوساز نمود یافته و منجر به ظهور یک سبک معماری ترکیبی ایرانی-غربی شده است.
راهآهن سراسری ایران با تسریع حملونقل، اقتصاد و تجارت را رونق بخشید و منجر به احیای مسیرهای فرهنگی-تاریخی مانند جاده ابریشم و جاده ادویه در یک دوره خاص از تاریخ معاصر در آسیای مرکزی و غربی در اوایل قرن بیستم شد.
این رویه بعداً به کشورهای اروپایی گسترش یافت. همچنین این راهآهن به اتصال خلیج فارس به دریای خزر کمک کرد.
علاوه بر این، در زمان ساخت، راهآهن سراسری ایران مدیریت پروژه نمونهای را ترویج کرد که با نتیجه موفقیتآمیز روابط کاری برقرار شده بین دولت ایران، مدیران پروژه و ۴۰ شرکت ایرانی یا بینالمللی که در ۴۳ منطقه ساختوساز مستقر بودند و نیروی کاری متشکل از بیش از ۶۵ هزار مهندس، کارمند اداری و کارگر، محقق شد.
راهآهن سراسری ایران که در یک چشمانداز کوهستانی واقع شده است، ابزاری برجسته برای حل مشکلات پیشبینی نشده اثبات شد، دستاوردی که به دلیل وسعت تجربه بینالمللی به کار رفته در ساخت آن حاصل گردید و این پروژه را قادر ساخت تا به طور کلی، در زمان تعیینشده و با بودجه مصوب به پایان برسد.
راهآهن سراسری ایران نمونهای عالی از یک مجموعه تکنولوژیکی و معماری است که نشاندهنده مراحل عمده توسعه طولانیمدت فعالیتهای انسانی، فنی و اقتصادی در اوایل قرن بیستم، در غرب آسیا است.
این راهآهن نقشی منحصربهفرد در مدرنیزاسیون ایران ایفا کرد. این نقش در وهله اول از طریق واردات و بومیسازی فناوریهای غربی، و در وهله دوم از طریق تأمین مالی ملی که امکان و مدیریت فعالیتهای ساختوساز و اجرای آنها را فراهم کرد و در نهایت از طریق تأثیر بینظیر آن بر حوزههای اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی کشور حفظ شد.
این امر همچنین باعث افزایش چشمگیر تجارت و روابط فرهنگی و اقتصادی بین مناطق مختلف در داخل ایران و بین ایران و سایر کشورهای منطقه شد و به این ترتیب، مرحلهای مهم و تعیینکننده در روند توسعه تاریخی ایران و سایر کشورهای منطقه را رقم زد.
این مجموعه زمینه را برای فعالیتهای ارتباطی و حملونقل بعدی با بسیاری از نقاط جهان فراهم کرد. راهآهن سراسری ایران تجسم استفاده خلاقانه از فناوریهای مختلف با هدف دسترسی به دشتها، ارتفاعات، جنگلها و مناطق ساحلی در هر دو انتهای کشور و پیوند دادن سواحل شمالی و جنوبی ایران است.
- یکپارچگی (Integrity) و اصالت (Authenticity)
یکپارچگی: راهآهن سراسری ایران از ابعاد کافی برخوردار است تا تمام ویژگیهای شناسایی شده مورد نیاز برای اثبات ارزش جهانی برجسته خود را در بر گیرد.
این مجموعه شامل تمام جنبههای راهآهن تاریخی سراسری ایران با زیرساختهای کلیدی پشتیبان، کارهای مهندسی و عناصر معماری آن است.
ساختار فیزیکی این مکان عمدتاً در وضعیت خوبی قرار دارد و یکپارچگی، عملکرد فنی و استفاده اجتماعی آن به خوبی حفظ شده است.
به عبارت دیگر، یکپارچگی مکان در محیط خود در رابطه با جنبههای فیزیکی و فنی آن به خوبی حفظ شده است. برخی فشارهای توسعه در مناطق شهری و همچنین فشار عمومی برای مدرنسازی و افزایش کارایی راهآهن مشاهده میشود که نیاز به نظارت دارد.
اصالت: تمام اجزای تشکیلدهنده راهآهن سراسری ایران (مسیر ریلی، تونلها، پلها، ایستگاههای قطار، ساختمانها و سایر تأسیسات) تا حد زیادی اصالت خود را از نظر مکان، محیط، شکل، طراحی، مصالح، استفاده و عملکرد حفظ کردهاند، حتی اگر برخی عناصر ارتقا یافته یا جایگزین شده باشند.
برخی از بخشهای خط ریلی اصلی بزرگتر شده یا کمی تغییر یافتهاند. با این حال، در مجموع، راهآهن سراسری ایران یک ساختار صنعتی و مهندسی زنده و پویا است که به لطف وجود قوانین و مقررات مربوط به حریم حفاظتی، و همچنین الزامات فنی، بصری و عملکردی، از درجه خوبی از اصالت برخوردار است.
راهآهن سراسری ایران در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است (شماره ۳۱۹۰۶) و از سال ۲۰۱۷ مشمول قوانین میراث فرهنگی است.
این مجموعه از بالاترین سطح حفاظت ملی برخوردار است. همچنین بیست و دو ساختمان و سازه مجزا در فهرست آثار ملی ثبت شدهاند و بنابراین تحت قوانین میراث فرهنگی هم به صورت ساختمانهای منفرد و هم به عنوان عناصر راهآهن سراسری ایران محافظت میشوند.
این مکان، حریم حفاظتی و منطقه چشمانداز آن تحت حفاظت قوانینی هستند که توسط سازمان حفاظت محیط زیست و تحت قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران وضع شدهاند.
مدیریت مرکزی این مکان بر عهده دفتر راهآهن سراسری ایران است که بخشی از شرکت راهآهن جمهوری اسلامی ایران است.
کمیته راهبری این دفتر مسئول بررسی مسائل مرتبط با حفاظت برای مکان و حریم حفاظتی و همچنین مشاوره و هماهنگی در مورد مسائل بینسازمانی است. نمایندهای از وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ایران نیز عضو این کمیته است و به جنبههای میراثی مرتبط با مدیریت مکان رسیدگی میکند.
از زمان تأسیس، راهآهن سراسری ایران دارای یک طرح جامع برای مدیریت و حفاظت بوده است. برنامههای حفاظت و مدیریت این مکان در زمینههای برنامهریزی، اجرا، مرمت، نگهداری، نظارت، ارزیابی و بازخورد تدوین و در بانکهای اطلاعاتی مربوطه ذخیره شدهاند.
این راهآهن دارای یک طرح جامع مدیریت برای حفاظت بلندمدت در بخشهای مرتبط با فناوری، غیرفناوری، عملیاتی، مالی، تجاری، ایمنی، امنیت، مهندسی عمران، مکانیک، برق، سیگنالینگ و مخابرات است.
این طرحها روشها و فرآیندهایی را حفظ میکنند که وجود مستمر پیوندهای ریلی را مطابق با ارزش جهانی برجسته تضمین میکنند.
عکاس و نویسنده مقاله: رضا گودرزی
در صورت نیاز به عکاسی طبیعت، میراث فرهنگی و گردشگری، چاپ کتاب نفیس عکس یا تابلوهای نفیس ایرانگردی و ایرانشناسی و همچنین برای انجام امور طراحی سایت، سئو گوگل و تنظیم مقاله های تخصصی (با تجربه و سابقه کاری از سال 1375) با ما در ارتباط باشید: 09001075213